Una noticía que ha passat força desaparcebuda en el debat polític ha estat la creació del partit Iniciativa d’Esquerres a les Balears. Un partit germà d’Iniciativa per Catalunya i Iniciativa del Poble Valencià. Germà també dels Verds d’Andorra. Només queda, doncs, una Iniciativa pel Rosselló i una Iniciativa per la Franja per tenir la cole completa.
El suport a aquestes formacions, i la possibilitat de crear un espai afí a ICV amb altres formacions de fora els PPCC (CHA, Paralelo 36) ha emprenyat a sectors d’IU que ja estaven emprenyats per la inclusió de Raül Romeva al grup dels Verds i no l’Esquerra Europea. Fins i tot algú tan ponderat com Hugo Abarca ho criticà. A tot això, la futura candidatura unificada (miracle!) dels Verds, amb López de Uralde, complica el panorama. De moment no hi ha espai per a una altra formació política, assegura Salomé García a Público
En Madrid no hay más alternativas con posibilidades. Al menos no hasta ver si cristaliza el tibio amago de los ecosocialistas catalanes de ICV por construir una plataforma de izquierdas
Per no parlar de l’existència de nacionalistes espanyols a les files d’IU que sota l’excusa de la solidaritat, etc reneguen de l’independència política d’ICV i EUiA i del catalanisme en general al més pur estil jacobí.
No seria la primera vegada que trenquen. Per no parlar a de l’època del PCC i el PSUC. Existeix aquest perill, al meu parer si analitzem algunes declaracions de la nova direcció d’IU
Fora bo recordar algunes dades electorals.
Europees 1999
- ICV 156.471
- EUiA 58.977
Legislatives 2000
- ICV 119.401
- EUiA 75.091
Municipals 1999
- ICV 230.015
- EUiA 57.698
Parlament 1999
- ICV (només BCN*) 78.441
- EUiA 44.454 en tota Catalunya
*A la resta s’integraren a les candidaturas del PSC
Si trenquen IU i ICV, EUiA tornaria a quedar-se fora del Parlament com els companys gallecs, mentre que ICV obtindria magres resultats.
Una hipotètica ruptura d’ambdues formacions on hi caben des de jacobins com Rafa Hortaleza o independentistes com Lluis Suñé, suposaria alguna cosa més que una ruptura política. Les indpendències bàltiques i iugoslaves van començar quan es dividí l’esquerra.
D’altra banda, amb un mínim d’independentistes del 35% (CIS) i un màxim que arriba al 68% (La vanguardia, juliol 2010) al partit, un perill no gens menyspreable per ICV són les CUP. I també, pel seu vessant més “radical”, una limitació al creixement d’una EUiA en solitari.
I per acabar unes reflexions d’en Josep Ramoneda
La situación de Iniciativa también es paradójica. Su electorado probablemente es el que está más satisfecho con el tripartito. En cambio, su presencia en el Gobierno espanta a muchos votantes potenciales, especialmente, del PSC. Su opción ha sido siempre el gobierno catalanista de izquierdas. Si éste no sale, volverá a la oposición porque no tiene ninguna alianza alternativa posible. Pero un partido bastante ideologizado y con una base electoral modesta, pero fiel, debería adaptarse fácilmente a pasar al otro lado de la barrera. Aunque, cuando se ha probado el poder, dejarlo siempre duele.
Properament més sobre el tema roignacional
Jo soc del emprenyats, sembla que cada cop que IU pot pujar una mica passan coses. Anara per separats no seria bona idea, pero ja fa massa temps que ICV va tiran xinites a IU.
I Romeva es eurodiputat per anar en coalició amb IU, sino res.
I no deixa de ser sorprenent que es vulgui fer un referent estatala amb trossets sortits de IU, i a més no sé pq m’imagino que deuen ser el que estaven més comodes amb cadira i representació.
M’agradaria poder argumentar temps… però no tinc temps.
Salut.
Ja han anunciat que, de cara a les eleccions municipals del 2011, hi haurà Candidatura d’Unitat Popular a Barcelona.
D’acord Senyor G, però…
a) Queda clar que es vota ICV i no es un vot d’IU a Catalunya, com creuen alguns.
b) A mi no em cauen malament els de EUiA, pero em sento molt lluny de la direcció, i de molta gent d’IU. No pot ser que no hi hagi res millor que Cayo Lara. D’altres afortunadament no. Si s’ha de millorar llocs en les llistes i carrecs, a més d’altres coses, amb EUiA perfecte.
c) Jo crec que quedava clar que Romeva anava als Verds. no em sembla malament. Vota diferent d’en Meyer? Quan? No se, no ho veig greu, però…
Poliket els de les CUP fan la tàctica política amb margarides. Em presento, no em presento, em presento, ai… no se! Collons!!!
a) Es vota ICV-EUiA. A alguns ens agradaria votar directametne IU, :-). No queda més remei que agrupar, però hi ha jocs de ICV que no m’agraden, com per començar anat tiran xinites a IU, o que sembla que no l’importi no recuperar certs barris.
b) Tot es millorable. Cayo Lara té que es un home planer i la seva lluita contra el Pocero que no es poc, no pot dir el mateix el tal Bono, que per cert potser hauria de dimitir per aquest tema.
c) El pacte per les europees, crec que deia que IU e ICV decidirien conjuntament el grup europeu al que anar-hi. Cal recordar que ultimament està sortnt verds a europa que no tinc clar que siguin esquerres, i van al grup de ICV. Cal recordar tb a molta gent d’EUiA i d’IU, que els nostres millors resultats (amb l’Anguita) era per una candidatura que es deia IU-Los Verdes. I cal recordar que el grup de IU a Europa té també un component verd, a més del Sinn Fein.
Conec moltes coses de ICV i de EUiA… i ufff, es complicat. No crec que la solució passi per que ICV vagin fent noves capelletes per Espanya, en cal l’acord.